Blog Mobile Vikings

SMS-y Premium – czym są i jak się przed nimi zabezpieczyć?

Zapewne każdy z Was otrzymał niejednokrotnie SMS o treści konkursowej lub reklamowej, obietnicę wielkiej wygranej lub wielkiej miłości, która czeka tuż za drzwiami. Najpewniej z nieznanego dotąd, krótkiego numeru. Wystarczy tylko odpisać TAK. Mówi się, że SMS-y Premium to największa zmora użytkowników telefonii komórkowych. Dobrze, gdy taka wiadomość jest wyłącznie powodem irytacji. Prawdziwy problem pojawia się wtedy, gdy tego rodzaju SMS jest płatny. Koszt SMS-ów Premium może wahać się od 0,50 zł nawet do 30,75 zł.

Szacuje się, że rynek związany z SMS-ami Premium jest wart nawet 1 mld PLN rocznie. Jak wynika z raportu “Komunikacja SMS w Polsce 2015/2016” Platformy SerwerSMS.pl, 66,3% badanych przyznaje, że świadomie i dobrowolnie korzysta z SMS-ów Premium. 62% z nich robi to w celach dobroczynnych, biorąc udział w różnego rodzaju zbiórkach charytatywnych. Pozostali opłacają w ten sposób realne usługi, np. udział w konkursach, głosowanie w programach telewizyjnych, ściąganie aplikacji, dzwonków czy tapet na telefon.

Niestety otrzymywanie SMS-ów Premium może wynikać również z przypadkowo udzielonej zgody na odwiedzonej stronie internetowej lub ze skorzystania z promocji o nie zawsze jasnych warunkach. SMS-y te stanowią bowiem doskonałe narzędzie dla naciągaczy, którzy wciągają nas w karuzelę wysokich opłat. Ministerstwo Cyfryzacji postanowiło stanąć w obronie konsumentów pod hasłem “Koniec kantów” i szykuje nowelizację prawa telekomunikacyjnego. Zmiany będą obejmowały przede wszystkim wprowadzenie domyślnego, miesięcznego limitu na usługi typu premium na poziomie 35 złotych. Z góry i dla wszystkich, nie będziemy już musieli o taki limit zabiegać czy o nim pamiętać. Po przekroczeniu tej granicy, nasz operator musi niezwłocznie zablokować kolejne płatne usługi do czasu ich odblokowania przez nas samych. Dodatkowo, będziemy musieli każdorazowo wyrażać zgodę na otrzymawanie SMS-ów Premium, dzięki czemu unikniemy kosztownych subskrybcji, o których często zapominamy.

A jak zabezpieczyć się przed SMS-ami Premium już dziś, nie czekając na zmiany w prawie? Podpowiadamy, jak działać zgodnie z wytycznymi Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Czytaj drobny druk

Oszustwom związanym z wiadomościami premium sprzyja fakt, że narażają one duże grupy ludzi na stosunkowo niewielkie koszty, wobec czego rzadko wyciąga się w tej sprawie poważne konsekwencje względem usługodawcy. Nie zmienia to jednak faktu, że nikt z nas nie chce ponosić kosztów za coś, co jest mu niepotrzebne, niechciane i na co często nie wyraziliśmy zgody lub wyraziliśmy ją nieświadomie. Dlatego tak ważne jest dokładne czytanie wszelkiego rodzaju umów, regulaminów i warunków rejestracji (także w przypadku rejestracji do portali czy nawet pobieraniu aplikacji). Mogą one zawierać zgody na otrzymywanie takich wiadomości. W przeciwnym razie możemy denerwować się przychodzącymi SMS-ami i wysokimi rachunkami, ale żadna reklamacja nie zostanie uwzględniona w momencie, gdy usługodawca otrzymał naszą oficjalną zgodę na wysyłanie nam tych treści.

Po otrzymaniu SMS-a, który budzi nasze wątpliwości, możemy skontrolować jego cenę na naszym koncie online u operatora lub dzwoniąc na infolinię. Jeśli posiadamy telefon na kartę, najprawdopodobniej od razu zorientujemy się, że z konta znikają środki. W każdym przypadku to właśnie operator może nam pomóc.

Zablokuj usługę

Będąc narażonym na opłaty za usługi premium, warto zwrócić się do operatora, który ma możliwość zablokowania tego rodzaju wiadomości przychodzących na nasz numer telefonu. Może on wówczas zablokować konkretny numer, wszystkie obciążające nasze konto SMS-y Premium, lub utworzyć blokadę wiadomości, których koszt przewyższa określoną kwotę (zadeklarowaną przez nas samych).

W naszej sieci macie dwie opcje:

➡ wysyłacie SMS o treści STOP na numer 252 -> SMS-y Premium przychodzące są blokowane, ale nadal możecie je swobodnie wysyłać;

➡ kontaktujecie się z naszym Help Deskiem -> SMS-y Premium przychodzące są blokowane, a w kwestii ich wysyłania możecie zadecydować, czy wprowadzamy całkowitą blokadę, czy limit na cenę jednego SMS-a bądź limit środków przeznaczonych na usługi premium w skali miesiąca.

Jeśli chcielibyśmy z kolei złożyć reklamację z powodu otrzymywania SMS-ów Premium Rate, powinniśmy się zgłosić nie do operatora, a do usługodawcy. Informacja o tym, kto takim usługodawcą jest, powinna być zawarta w otrzymanej wiadomości. W przypadku jej braku, nadawcę można zwykle zidentyfikować po wyszukaniu numeru w internecie lub sprawdzić oficjalne listy usługodawców publikowane w internecie.

W każdym przypadku powinniśmy pamiętać o tym, żeby nie ignorować zapisów dotyczących warunków korzystania z zamawianych usług, które mogą nieść za sobą nie zawsze przyjemne “bonusy”. A kiedy już zdecydujecie się zamówić usługę, którą opłaca się właśnie przez SMS-y premium, sprawdźcie, czy usługodawca jest godny zaufania. Pamiętajcie, jako Vikingowie jesteście przyzwyczajeni, że u nas nie ma ukrytych kosztów, kruczków prawnych i zawsze gramy w otwarte karty, ale nie wszyscy działają w taki sposób, więc bądźcie czujni!

Najnowsze artykuły

Poznaj nas bliżej!

Jesteśmy Mobile Vikings - wirtualny operator komórkowy.

Razem z naszą społecznością chcemy tworzyć uczciwe oraz innowacyjne rozwiązania ku radości, zadowoleniu i chwale każdego, kto pojawi się na naszym pokładzie. Dla swoich wszystko! Wskakuj!

DOŁĄCZ DO ZAŁOGI!

Tam, gdzie inni operatorzy kończą, my zaczynamy. W końcu tak to właśnie działa, kiedy ktoś daje Ci swój numer!


KUMULUJ GIGABAJTY

Miesięczna pula GB to tylko początek! Dzięki kumulacji niewykorzystane GB przenoszą się na kolejny miesiąc, a Ty widzisz, jak stos Internetu rośnie. Niezależnie od ilości skumulowanych GB jest to całkowicie darmowe!

PŁYŃ #ZADARMO

Standardowa kwota doładowania to tylko początek. Polecaj nas znajomym - każdy zaproszony Viking sprawia, że Twój rachunek maleje o 10% (tak długo, jak zaproszony doładowuje konto za min. 25 zł). Od pięciu załogantów płyniesz totalnie #zadarmo! By korzystać z tej opcji, włącz Autodoładowanie.

BĄDŹ CZĘŚCIĄ ZAŁOGI

Oddanie numeru pod banderę Mobile Vikings to tylko początek. Zakładając hełm, stajesz się częścią sieci, która nie składa się z numerów, a z ludzi. Co to znaczy? Że zamiast armii botów do pomocy masz najlepszy Help Desk świata. A zamiast wydawać pieniądze na reklamy z celebrytami robimy #DlaSwoichWszystko!

Może Cię zainteresować