Blog Mobile Vikings

SMS-y Premium – czym są i jak się przed nimi zabezpieczyć?

Zapewne każdy z Was otrzymał niejednokrotnie SMS o treści konkursowej lub reklamowej, obietnicę wielkiej wygranej lub wielkiej miłości, która czeka tuż za drzwiami. Najpewniej z nieznanego dotąd, krótkiego numeru. Wystarczy tylko odpisać TAK. Mówi się, że SMS-y Premium to największa zmora użytkowników telefonii komórkowych. Dobrze, gdy taka wiadomość jest wyłącznie powodem irytacji. Prawdziwy problem pojawia się wtedy, gdy tego rodzaju SMS jest płatny. Koszt SMS-ów Premium może wahać się od 0,50 zł nawet do 30,75 zł.

all inclusive w telefonie Baner Trial

Szacuje się, że rynek związany z SMS-ami Premium jest wart nawet 1 mld PLN rocznie. Jak wynika z raportu “Komunikacja SMS w Polsce 2015/2016” Platformy SerwerSMS.pl, 66,3% badanych przyznaje, że świadomie i dobrowolnie korzysta z SMS-ów Premium. 62% z nich robi to w celach dobroczynnych, biorąc udział w różnego rodzaju zbiórkach charytatywnych. Pozostali opłacają w ten sposób realne usługi, np. udział w konkursach, głosowanie w programach telewizyjnych, ściąganie aplikacji, dzwonków czy tapet na telefon.

Niestety otrzymywanie SMS-ów Premium może wynikać również z przypadkowo udzielonej zgody na odwiedzonej stronie internetowej lub ze skorzystania z promocji o nie zawsze jasnych warunkach. SMS-y te stanowią bowiem doskonałe narzędzie dla naciągaczy, którzy wciągają nas w karuzelę wysokich opłat. Ministerstwo Cyfryzacji postanowiło stanąć w obronie konsumentów pod hasłem “Koniec kantów” i szykuje nowelizację prawa telekomunikacyjnego. Zmiany będą obejmowały przede wszystkim wprowadzenie domyślnego, miesięcznego limitu na usługi typu premium na poziomie 35 złotych. Z góry i dla wszystkich, nie będziemy już musieli o taki limit zabiegać czy o nim pamiętać. Po przekroczeniu tej granicy, nasz operator musi niezwłocznie zablokować kolejne płatne usługi do czasu ich odblokowania przez nas samych. Dodatkowo, będziemy musieli każdorazowo wyrażać zgodę na otrzymawanie SMS-ów Premium, dzięki czemu unikniemy kosztownych subskrybcji, o których często zapominamy.

A jak zabezpieczyć się przed SMS-ami Premium już dziś, nie czekając na zmiany w prawie? Podpowiadamy, jak działać zgodnie z wytycznymi Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Czytaj drobny druk

Oszustwom związanym z wiadomościami premium sprzyja fakt, że narażają one duże grupy ludzi na stosunkowo niewielkie koszty, wobec czego rzadko wyciąga się w tej sprawie poważne konsekwencje względem usługodawcy. Nie zmienia to jednak faktu, że nikt z nas nie chce ponosić kosztów za coś, co jest mu niepotrzebne, niechciane i na co często nie wyraziliśmy zgody lub wyraziliśmy ją nieświadomie. Dlatego tak ważne jest dokładne czytanie wszelkiego rodzaju umów, regulaminów i warunków rejestracji (także w przypadku rejestracji do portali czy nawet pobieraniu aplikacji). Mogą one zawierać zgody na otrzymywanie takich wiadomości. W przeciwnym razie możemy denerwować się przychodzącymi SMS-ami i wysokimi rachunkami, ale żadna reklamacja nie zostanie uwzględniona w momencie, gdy usługodawca otrzymał naszą oficjalną zgodę na wysyłanie nam tych treści.

Po otrzymaniu SMS-a, który budzi nasze wątpliwości, możemy skontrolować jego cenę na naszym koncie online u operatora lub dzwoniąc na infolinię. Jeśli posiadamy telefon na kartę, najprawdopodobniej od razu zorientujemy się, że z konta znikają środki. W każdym przypadku to właśnie operator może nam pomóc.

Zablokuj usługę

internet mobilny 250 Baner Trial

Będąc narażonym na opłaty za usługi premium, warto zwrócić się do operatora, który ma możliwość zablokowania tego rodzaju wiadomości przychodzących na nasz numer telefonu. Może on wówczas zablokować konkretny numer, wszystkie obciążające nasze konto SMS-y Premium, lub utworzyć blokadę wiadomości, których koszt przewyższa określoną kwotę (zadeklarowaną przez nas samych).

W naszej sieci macie dwie opcje:

➡ wysyłacie SMS o treści STOP na numer 252 -> SMS-y Premium przychodzące są blokowane, ale nadal możecie je swobodnie wysyłać;

➡ kontaktujecie się z naszym Help Deskiem -> SMS-y Premium przychodzące są blokowane, a w kwestii ich wysyłania możecie zadecydować, czy wprowadzamy całkowitą blokadę, czy limit na cenę jednego SMS-a bądź limit środków przeznaczonych na usługi premium w skali miesiąca.

Jeśli chcielibyśmy z kolei złożyć reklamację z powodu otrzymywania SMS-ów Premium Rate, powinniśmy się zgłosić nie do operatora, a do usługodawcy. Informacja o tym, kto takim usługodawcą jest, powinna być zawarta w otrzymanej wiadomości. W przypadku jej braku, nadawcę można zwykle zidentyfikować po wyszukaniu numeru w internecie lub sprawdzić oficjalne listy usługodawców publikowane w internecie.

W każdym przypadku powinniśmy pamiętać o tym, żeby nie ignorować zapisów dotyczących warunków korzystania z zamawianych usług, które mogą nieść za sobą nie zawsze przyjemne “bonusy”. A kiedy już zdecydujecie się zamówić usługę, którą opłaca się właśnie przez SMS-y premium, sprawdźcie, czy usługodawca jest godny zaufania. Pamiętajcie, jako Vikingowie jesteście przyzwyczajeni, że u nas nie ma ukrytych kosztów, kruczków prawnych i zawsze gramy w otwarte karty, ale nie wszyscy działają w taki sposób, więc bądźcie czujni!

internet mobilny 100gb Baner Trial

2 komentarze