Blog Mobile Vikings

Wysoka jakość usług telefonii mobilnej w Polsce

Urząd Komunikacji Elektronicznej zaprezentował raport z wynikami badań jakości usług telefonii mobilnej. Przedstawione rezultaty wskazują, że jako kraj plasujemy się w europejskiej czołówce, choć wciąż mamy wiele do zrobienia. Co opublikowany raport oznacza dla Vikingów?

all inclusive w telefonie Baner Trial

Wyniki badań jakości usług telefonii komórkowej zawsze wzbudzają duże emocje. Po pierwsze dlatego, że telefony dawno już na stałe zagościły w naszym życiu, a od standardu ich działania zależy nasza wygoda na co dzień. Po drugie, lubimy testować i porównywać operatorów, szukając tego najlepszego. W opublikowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej raporcie warto zwrócić uwagę na to, co bezpośrednio wpływa na jakość korzystania z telefonii przez Vikingów.

W badaniach przeprowadzonych w grudniu 2015 roku na terenie całego kraju wzięło udział czterech operatorów – P4 Sp. z o.o., Polkomtel Sp. z o.o., Orange Polska S.A., T-Mobile Polska S.A.

Dwa główne obszary przeprowadzonego badania stanowiły standard usług głosowych oraz jakość dostępu do Internetu. Większość, bo aż 95% połączeń telefonicznych wykonano w technologii UMTS, natomiast w przypadku transmisji danych dominującą technologię stanowiło LTE (około 83% połączeń). Tak wysoki poziom wykorzystania najnowszych technologii świadczy o tym, że jako konsumenci mamy dostęp do usług o najwyższym standardzie i możliwość wyboru tylko spośród dobrych operatorów.

Skuteczność połączeń głosowych u wszystkich operatorów oceniono bardzo wysoko – na średnim poziomie 99%. Wskaźniki połączeń przerwanych, czasu nawiązania połączeń czy jakości mowy są na bardzo zadawalającym poziomie. To oznacza, że każdy z nas, bez względu na telekom, który wybrał na swojego dostawcę usług, może cieszyć się wysokiej jakości połączeniami głosowymi.

W kwestii standardu połączeń internetowych wśród operatorów występuje zdecydowanie większe zróżnicowanie. Na pozycji lidera uplasowała się sieć Plus, która może pochwalić się najwyższym wskaźnikiem prędkości transmisji danych (zarówno DL – 25,19 Mb/s, jak i UL – 17,71 Mb/s). Ogólne wyniki dla wszystkich operatorów w tym obszarze są optymistyczne, choć nie tak dobre, jak w przypadku połączeń głosowych. Z pewnością właśnie na rozwoju usług internetowych skupią się w najbliższej przyszłości wszystkie telekomy.

infografika_2901 (1)
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: Raport z badania porównawczego wartości wskaźników jakości usług w sieciach ruchomych przedsiębiorców telekomunikacyjnych w Polsce, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Warszawa 2015

Stworzenie w pełni obiektywnego rankingu w dziedzinie telefonii komórkowej jest trudne. Ciężko bowiem znaleźć metodologię pomiaru, która będzie sprawiedliwa i satysfakcjonująca dla wszystkich operatorów. Należy zatem z uwagą śledzić wyniki takich badań, bo wskazują one pewne tendencje, obrazują ogólną sytuację na rynku. Zawsze warto jednak spojrzeć na wyliczone wskaźniki z dystansem i skonfrontować je np. z warunkami legislacyjnymi czy rynkowymi, w jakich działają poszczególni operatorzy.

internet mobilny 250 Baner Trial