Możemy się założyć, że smartfon z internetem mobilnym od Vikingów będzie działał jak złoto. Ale wiadomo, zdarzają się wyjątkowe sytuacje i brak internetu w telefonie również może się przytrafić. Wpadanie w panikę nie jest wtedy wskazane. Wiemy, jak poradzić sobie z tym problemem. Dowiedz się i Ty.
Co zrobić, kiedy brak internetu w telefonie?
W związku z tym, że smartfony od lat sprzedają się jak świeże bułeczki, popularność zyskuje internet mobilny (po jego solidną paczkę zapraszamy na stronę Mobile Vikings). Dane GUS nie kłamią. W 2021 roku w naszym kraju więcej było użytkowników mobilnego internetu (72% gospodarstw domowych) niż stacjonarnego (68,8%). W tym gąszczu liczb i połączeń może się zdarzyć brak internetu w telefonie. Sprawdźmy dlaczego.
Zacznijmy od spraw absolutnie podstawowych.
- Jeśli internet w telefonie nie działa, najpierw sprawdź, czy problem dotyczy tylko Twojego urządzenia. Wina może leżeć po stronie operatora. Dlatego upewnij się, czy ikona zasięgu sieci na ekranie smartfona jest dostępna i sprawdź jakość połączenia. Spróbuj też włączyć i wyłączyć tryb samolotowy. Być może Twój telefon połączy się z innym masztem.
- Kolejny krok to sprawdzenie trybu samolotowego. Jeśli (zupełnie przypadkiem) go włączysz, wówczas zerwane zostaną wszelkie połączenia z siecią – nie będzie sygnału GSM, nie zadziałają Wi-Fi ani Bluetooth. By wyłączyć tę opcję w telefonie na Androidzie, musisz przejść do ustawień, a następnie wybrać zakładkę „Sieci zwykłe i bezprzewodowe”. Tam znajdziesz tryb samolotowy. W przypadku iPhone’a otwórz centrum sterowania i odznacz ikonę z samolotem. Telefon powinien zacząć działać normalnie.
- Następny na liście prozaicznych powodów, dlaczego internet w telefonie nie działa, jest… brak karty SIM w urządzeniu. Wtedy możesz łączyć się z internetem jedynie poprzez konfigurację lokalnej sieci Wi-Fi. Skutek będzie taki sam, jeśli karta zostanie uszkodzona lub system przestanie ją widzieć. Wówczas należy dokonać restartu telefonu. Jeśli to nie rozwiąże problemu, niestety konieczna będzie wymiana karty SIM.
- Nie zapomnij o tym, że… Twój pakiet internetu mógł właśnie się skończyć. Wtedy z połączenia nici i pływanie po przestworzach sieci trzeba odłożyć na później. Albo wykupić nowy pakiet, a najlepiej skorzystać z wygodnej opcji autodoładowania w Mobile Vikings. Wtedy pakiet będzie odnawiał się automatycznie i unikniesz w przyszłości niespodzianek takich jak brak GB.
Transmisja danych nie działa – co robić?
Wybierasz się za granicę, ale koszty ewentualnych rachunków za telefon wolisz mieć pod kontrolą. Wtedy wyłączasz transmisję danych komórkowych i korzystasz wyłącznie z lokalnych sieci Wi-Fi. Niby proste, ale w natłoku zajęć wielu osobom zdarza się o tym zapomnieć. Wystarczy wówczas przełączyć odpowiedni przycisk w ustawieniach telefonu i wszystko wróci do normy.
Brak internetu w telefonie, czyli tryb offline
Powyższe powody braku internetu w telefonie są dość łatwe do usunięcia, jednak poradzenie sobie w innych sytuacjach bywa wyzwaniem dla niektórych wikingów. Jedną z potencjalnych przyczyn problemów z internetem może być wkradnięcie się wirusa, który może mieć wpływ na połączenie internetowe. Owszem, internet będzie wciąż dostępny w urządzeniu, ale jakość połączenia jest wówczas daleka od oczekiwanej. Wtedy najlepiej sięgnąć po programy antywirusowe, dostępne zarówno w App Store, jak i w sklepie Play. Warto celować w te wysoko oceniane przez użytkowników. Prawie zawsze jest to gwarancja poradzenia sobie z problemem.
A co, jeśli twój telefon świetnie radzi sobie z pracą na wszystkich zainstalowanych aplikacjach, tylko przeglądanie stron w internecie nie działa tak, jak trzeba? Prawdopodobnie Twoja przeglądarka jest nieaktualna. Wyczyść historię przeglądania stron, usuń dane z pamięci podręcznej i pobierz najnowszą wersję przeglądarki. Problem zniknie, jak ręką odjął.
Co zrobić, kiedy telefon łączy się z Wi-Fi, ale nie ma internetu?
Problemy z połączeniem internetowym mogą mieć również miejsce, kiedy urządzenie łączy się z siecią poprzez Wi-Fi. Telefon może widzieć połączenie, ale mimo to korzystanie z sieci nie będzie możliwe. Najbardziej prawdopodobną przyczyną problemów jest wówczas konfiguracja routera. Niektóre z modeli wyposażone są w przycisk reset, który restartuje urządzenia. Jeśli router nie ma takiego przycisku, należy wyłączyć go przynajmniej na 30 sekund i włączyć ponownie. Powinno pomóc również wzmocnienie sygnału Wi-Fi poprzez przestawienie routera w inne miejsce. Niewykluczone, że konieczne będzie też zastosowanie wzmacniacza sygnału lub ustawienie dodatkowych anten.
Nawet najnowocześniejszy smartfon bywa zawodnym urządzeniem i potrafi doprowadzić do łez najtwardszego wikinga. Zamiast jednak niepotrzebnie się denerwować, wystarczy sięgnąć po żelazną radę pracowników IT i zrestartować system. Będzie dobrze.