Blog Mobile Vikings

Obalamy mity na temat operatorów – MVNO vs. MNO

MVNO – co to jest i czym różni się od tradycyjnej telefonii komórkowej? Jak działają operatorzy wirtualni w Polsce? To stosunkowo nowe i nieznane wody, na które możesz wypłynąć z Mobile Vikings. Zanim się zdecydujesz, wspólnie obalimy mity na temat działania MVNO GSM w naszym kraju.

internet mobilny 100gb Baner Trial

Mit 1: MVNO działają na niesprawdzonej, małej infrastrukturze telekomunikacyjnej

MVNO, czyli z angielskiego Mobile Virtual Network Operator, to alternatywa dla standardowych operatorów GSM, zwanych również jako MNO (Mobile Network Operator). Operatorzy wirtualni w Polsce nie są nowym zjawiskiem, jednak z biegiem lat narosło wokół nich wiele mitów. 

Operatorzy wirtualni korzystają z infrastruktury, której właścicielami są duże telekomy. Na podstawie negocjacji oraz późniejszej umowy nawiązana zostaje długotrwała współpraca, której warunki ustalają obie strony. Korzystając z wież transmisyjnych operatorów GSM, operatorzy MVNO oferują swoim klientom ich zasięg. Klienci operatorów wirtualnych są w tym przypadku traktowani tak samo, jak korzystający z usług MNO udostępniającego swoją infrastrukturę. Przykładowo, Vikingowie mogą cieszyć się identycznym zasięgiem jak użytkownicy sieci Play. Gwarantuje to umowa zawarta między firmami. Play jest naszym operatorem macierzystym. Maksymalna prędkość transferu to 300 mbit/s (download) i 20 mbit/s (upload).

Zobacz także: Oferta na kartę Perfekt Match

Mit 2: MVNO działają na innych podstawach prawnych niż MNO

Ustawa o prawie telekomunikacyjnym obejmuje wszystkich operatorów, również tych wirtualnych. Oznacza to, że MVNO i MNO mają takie same obowiązki, a ich działanie określają te same zasady. Oba typy operatorów traktowane są na równi od samego początku – aby rozpocząć działalność jako MVNO, należy zrobić dokładnie to samo, co MNO, czyli złożyć wniosek w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Kolejnym krokiem jest zawarcie umowy z istniejącym dostawcą usług telekomunikacyjnych, który udostępni swoją infrastrukturę. Warunki takiego kontraktu nie są przez prawo traktowane ulgowo – każdy z nich podlega odpowiednim restrykcjom i regułom.

Mit 3: Operatorzy wirtualni są niestabilni na rynku

Operatorzy wirtualni są obecni na polskim rynku telekomunikacyjnym od wielu lat. Pierwszy MVNO w naszym kraju pojawił się w 2008 roku i działa do dziś. Liczba operatorów działających na zasadzie współdzielenia infrastruktury ciągle rośnie, a klientów przybywa. Obecnie na polskim rynku funkcjonuje 21 operatorów wirtualnych, w tym Mobile Vikings. Konkurencyjne oferty sprawiają, że wirtualni operatorzy komórkowi MVNO są uznawani za mocnych graczy, którzy mają niemałe szanse na przejęcie sporej części rynku.

Mit 4: Koszty funkcjonowania MVNO są wyższe niż MNO, co skutkuje wysokimi cenami

Operatorzy wirtualni w Polsce nie mają swoich wież transmisyjnych, a co za tym idzie – nie ponoszą kosztów za ich wzniesienie. To jeden z największych wydatków, jakie muszą pokryć operatorzy GSM. Dzięki umowie o współdzieleniu sieci operatorzy MVNO są znacznie odciążeni finansowo, co przekłada się na ceny ich usług. Co więcej, operatorzy wirtualni nie muszą inwestować w punkty sprzedaży. Zwykle dysponują pojedynczymi biurami, skąd sztab pracowników sprawuje pieczę nad wszystkimi operacjami oraz kompleksową obsługą klienta. Ze względu na swoją wirtualność, operatorzy MVNO mogą pochwalić się najlepszymi i najkorzystniejszymi finansowo ofertami na rynku.

Mit 5: MVNO mają wąską ofertę, ponieważ są mali

Operatorzy MVNO może i są mniejsi niż MNO, jednak nie oznacza to, że mają węższą lub gorszą ofertę. Jak pisaliśmy wcześniej, ich koszty utrzymania są o wiele niższe niż w przypadku operatorów GSM. Właśnie z tego względu MVNO mogą zaproponować bardzo dobrą ofertę. Często, jak w naszym przypadku, główną osią ich działalności jest karta prepaid, której posiadanie nie wymaga podpisywania umowy i opłacania abonamentu. Najczęściej operatorzy MVNO w ogóle nie mają w ofercie abonamentu, a co za tym idzie – mogą zaproponować bardzo korzystne pakiety na kartę. Gdzie tu związek? Otóż dużym operatorom GSM bardziej opłaca się przywiązać klienta pozornie dobrą umową na abonament niż zaproponować mu realnie opłacalny pakiet na kartę. Pozornie, bo po pewnym czasie warunki, na które zgodził się użytkownik, nie są już tak świetne, jak na początku. Klient musi jednak dotrwać do końca umowy – w końcu sam ją podpisał. Wiemy z własnego doświadczenia, że u wirtualnych operatorów komórkowych za niewielkie pieniądze można otrzymać naprawdę dobre warunki, bez kruczków. 

all inclusive w telefonie Baner Trial

Mit 6: z operatorami wirtualnymi jest utrudniony kontakt

W punktach sprzedaży gigantów telekomunikacyjnych zawsze roi się od ludzi. Żeby dostać się do konsultanta, zwykle trzeba spędzić sporo czasu w kolejce. Ile razy zdarzyło ci się stracić pół dnia w oczekiwaniu na swoją kolej? Często lepiej jest po prostu zadzwonić lub napisać e-maila, jednak u dużych operatorów i to stanowi problem. Bezczynne czekanie na infolinii, konieczność wybierania kolejnych numerów mających przełączyć nas do odpowiedniego działu… Brzmi znajomo? Obsługa klienta, jaką oferuje telefonia MVNO, wygląda o niebo lepiej – centra obsługi skupiają się tu na komunikacji telefonicznej i internetowej, które zostały dopracowane do perfekcji. Dodatkowym, ostatnio bardzo popularnym narzędziem komunikacji jest też Facebook, gdzie na twoje pytanie zostaje udzielona błyskawiczna odpowiedź – nieważne, czy zadasz je w wiadomości prywatnej, czy w komentarzach pod postem. Operatorzy wirtualni przykładają ogromną wagę do kontaktu z klientami, co stanowi o ich niezaprzeczalnej wartości. Nasz helpdesk to zgrany zespół, który poradzi sobie nawet z największym kłopotem. Reakcja na e-maile zajmuje nam średnio 21 minut, a pomoc w rozwiązaniu problemów – 3,5 minuty, czyli tyle, ile wynosi średnia długość rozmowy telefonicznej. Możesz zadawać nam pytania bez wychodzenia z domu. Czuwamy!

Nie trzeba wielu argumentów, by obalić mity, które zawładnęły tematem różnic między operatorami MVNO i MNO. Obie grupy mają swoje plusy i minusy, jednak nie można powiedzieć, że jedna z nich jest lepsza lub gorsza.

Duże telekomy mogą pochwalić się darmowymi dostępami do różnych usług oferujących muzykę czy filmy, które dostaje się w pakiecie z abonamentem, jednak nie każdy chce korzystać z gotowych, narzuconych rozwiązań. Może lepiej jest po prostu wybrać samemu – tańszą ofertę bez umowy, którą przygotował operator MVNO, a osobno usługi dopasowane do naszych potrzeb? Rynek telekomunikacyjny jest na tyle zróżnicowany, że każdy znajdzie odpowiednią dla siebie ofertę. W końcu podstawę każdego biznesu stanowi zadowolony klient.